Rozmiar czcionki:

wyjazd naukowy po ziemi morawskiej

Od 30 stycznia do 2 lutego 2017 roku członkowie i sympatycy Archeologicznego Koła Miłośników Średniowiecza wraz z pracownikami Instytutu Archeologii UMK wzięli udział w wyjeździe naukowym po ziemi morawskiej. W drodze do Brna, które było naszym punktem docelowym odwiedziliśmy Muzeum Zamkowe w Pszczynie, które stanowi m.in. renesansowy zamek, zbrojownia i stajnie książęce. W Brnie zwiedzanie rozpoczęliśmy od filii Muzeum Ziemi Morawskiej - Pawilonu Antropologii oraz Pałacu Dietrichstein, w którym znajdują się wystawy archeologiczne przedstawiające Morawy w prahistorii i średniowieczu. Zwiedzanie zakończyliśmy w Twierdzy Špilberk – najwyżej położonym punkcie Brna. Trzeciego dnia o świcie wyruszyliśmy w kierunku miejscowości Uherské Hradiště i Staré Město, gdzie czekało na nas niezmiernie serdeczne powitanie ze strony kierownictwa Centrum Słowiańskiej Archeologii. Pan Doc. PhDr. Ludĕk  Galuška poprowadził dla nas wykład na temat początku Wielkich Moraw we wczesnym średniowieczu. Następnie równie ciepło zostaliśmy przyjęci w Mikulčicach, gdzie po za wystawą i ruinami kościołów mogliśmy posłuchać prelekcji o historii regionu wygłoszonej przez dyrektora Archeoparku. Ostatnim punktem w tym dniu był zamek Pohansko w Břeclav z wystawą archeologiczną przedstawiającą znaleziska z grodziska, do którego dotarliśmy brnąc w śniegu po kolana. W ostatnim dniu, już w drodze do Torunia zwiedziliśmy Jaskinię Punkvy, jedną z najbardziej ciekawych i majestatycznych jaskiń udostępnionych zwiedzającym, gdzie do największej atrakcji należał spływ podziemna rzeką. Wyjazd był możliwy dzięki wsparciu finansowemu Dyrekcji Instytutu Archeologii UMK w Toruniu.